مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد؛

علی علیزاده

سمپاشی بیش از 11 هزار راس دام بر علیه انگلهای خارجی

از ابتدای سالجاری تا کنون461 هزار متر مربع جایگاه دام و بیش از 11 هزار راس دام بر علیه انگلهای خارجی در آذربایجان غربی سمپاشی شده است.
کد خبر : 189
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹

سمپاشی بیش از 11 هزار راس دام بر علیه انگلهای خارجی

عهد خبر:

از ابتدای سالجاری تا کنون461 هزار متر مربع جایگاه دام و بیش از 11 هزار راس دام بر علیه انگلهای خارجی در آذربایجان غربی سمپاشی شده است.

امید خلیل زاده مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی در ادامه این گفت و گو افزود: در راستای اجرای طرح مبارزه با بیماری های قابل انتقال از انگلهای خارجی از جمله بیماری تب کریمه کنگو ، عملیات سمپاشی بدن دام و جایگاه در سطح دامداریهای استان با هدف مقابله با کنه ها توسط اکیپ های عملیاتی ادارات دامپزشکی شهرستان های تابعه انجام شده است.

خلیل زاده اظهارکرد: یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری بسیار خطرناک تب کریمه کنگو به شمار می رود. عامل این بیماری ویروسی است که توسط کنه ها، ابتدا به دام، سپس انسان به طور تصادفی از طریق دام به این بیماری مبتلا می شود.

او افزود : با توجه به اهمیت بیماریهای قابل انتقال از طریق انگلهای خارجی ،کنه و حشرات و همچنین پیشگیری از آنها در راستای کنترل و مبارزه با بیماری واگیر بیماریهای تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) از ابتدای سالجاری تا کنون ، بدن تعداد 11 هزار 179 رأس گاو و گوساله در سطح دامداری های استان و مقدار 461 هزار متر مربع جایگاه دام بر علیه انواع انگلهای خارجی مورد سمپاشی قرار گرفته است.

او اظهار کرد: انگلهای خارجی علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی دام وحساس نمودن دامها در ابتلا به انواع بیماریها، در انتقال بسیاری از بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) تیلریوز، لمپی اسکین و …. نقش اساسی دارند و مبارزه با آنها در حفظ سرمایه دامی و تأمین بهداشت عمومی جامعه بسیار موثر است.

مدیر کل دامپزشی استان تاکید کرد : دامداران باید برای مبارزه با کنه‌های دامی و پیشگیری از این بیماری ضمن بهسازی اماکن دامی خود، دام‌ها و جایگاه‌های نگهداری آنها را به‌صورت دوره‌ای در فصل گرما با سموم مخصوص دامی سمپاشی کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.